Amsterdam Licht Festival 2016 – 1

16 december 2016, Amsterdam

Evenals voorgaande jaren breng ik ook dit jaar weer een bezoek aan het Amsterdam Licht Festival (ALF). Hoewel de natuur me nog steeds boeit en dat altijd zal blijven doen, vind ik dit toch een aangename afwisseling. Omdat de ervaring heeft geleerd dat één avond niet genoeg is, ga ik ook dit jaar weer twee keer naar onze mooie hoofdstad.

De datum van de eerste avond stond al lang van te voren vast. Bij de aanschaf van mijn Olympus systeemcamera kreeg ik namelijk van Ringfoto Haarlem, onderdeel van Photobrandstore,  een door Olympus georganiseerde workshop nachtfotografie cadeau en die werd gehouden op vrijdagavond 16 december. Hoewel ik mezelf al een beetje wegwijs had gemaakt in deze materie leek het me toch leuk om zo’n avond een keer bij te wonen. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren…

De workshop begon om 18u45 met een presentatie door avondfotograaf en Olympus ‘visionair’ Gerrit de Groot in het fotografiemuseum FOAM aan de Keizersgracht. Dit hield in dat ik voor aanvang nog wel een beetje ‘ongeschoold’ kon aanrommelen op weg daar naartoe. Het plan was om voor het blauwe uurtje op de Papiermolensluis te zijn om te proberen een betere foto te maken van het ’t Papeneiland dan ik al had. Het is één van de meest fotogenieke plekjes van Amsterdam en vast al wel honderdduizend keer gefotografeerd, maar dat zal mij er niet van weerhouden het ook te proberen.
Gewapend met de EM5mk2 met M.14-150mmF4-5.6II objectief was ik ruim op tijd op de hoek Prinsengracht/Brouwersgracht, maar de mooie zonsondergang waar ik op hoopte, liet het afweten.

< TIP: voor een grotere, mooiere én vooral scherpere weergave loont het de moeite een foto even aan te klikken! Wil je alle  foto’s uit dit blog in groot formaat bekijken, maak dan gebruik van de beeldencarrousel aan het eind van dit blogbericht.>

Papeneiland
01. Papeneiland

Volgend jaar nog maar eens proberen… Nu naar de Herengracht, op zoek naar Watercolors, de vaarroute van het ALF. Meteen op de hoek met de Brouwersgracht staat het eerste object: ‘15.000 and more’ heet het en slaat op het aantal fietsen dat jaarlijks in de Amsterdamse grachten terecht schijnt te komen. Wie al die fietsen in de grachten gooit blijft een mysterie…  Het blijkt qua belichting geen makkelijk te fotograferen object. Deze foto is samengesteld uit 4 opnames met verschillende belichting en ik betwijfel of dit met de later op de avond opgedane kennis beter zou zijn gegaan…

15000 and more
02. 15000 and more

Object twee: alle levende wezens zenden energie uit. Bomen doen dit ook. ‘WISP’ van het Franse collectief Pitaya, maakt deze energie die gewoonlijk onzichtbaar is, zichtbaar. Beide foto’s weer opgebouwd uit meerdere belichtingen. Let op de lichtsporen van het drukke rondvaartbotenverkeer: het is soms gewoon file-varen, er wordt lekker verdiend!

WISP
03. WISP

Het volgende object heet ‘The Lace’ en bestaat uit 18 panelen die handmatig door 9 man zijn geweven. In totaal is er 33000 meter licht-reflecterend draad gebruikt.

The Lace
04. The Lace

Smaken verschillen, maar ik vind er niks aan. Een verlicht kanten kleedje… je kan alles wel lichtkunst noemen. Gauw maar door naar het object ‘Flower Strip’. Symbool staand voor de Nederlandse Bollenvelden. Ze wiebelen op het water en veranderen continu van kleur. Niet ideaal voor lange sluitertijden… mede daarom ook slechts één belichting.

Flower Strip
05. Flower Strip

Het object met de naam ‘Bridge of Rainbow’ komt me vaag bekend voor: heb ik dit of iets dergelijks al niet eerder gezien? Ook dit object vraagt om één enkele, relatief korte (1/60s) belichting, want er komt veel licht vanaf, zeker als je inzoomt. Leuk dat elke object weer een andere aanpak vraagt, best een uitdaging.

Bridge of Rainbow
06. Bridge of Rainbow

Ik kijk op mijn horloge en zie dat het al over half 7 is. Moet ik ineens toch nog haast maken om op tijd bij FOAM te zijn.

Na de Tips & Tricks betreffende OM-D camera’s én nachtfotografie, gaan we met de hele groep van een man of 20 plus 3 begeleiders de stad in. We gaan min of meer verder bij waar ik gebleven was, naar de Herengracht, hoek Reguliersgracht, waar twee objecten vlak bij elkaar staan. De groep splitst daardoor gelukkig op, zodat we elkaar niet zo  in de weg lopen. Nu moet blijken of het geholpen heeft en of mijn nachtfoto’s beter worden. Ik stort me eerst maar eens op ‘Welcome to my Hometown’.

Welcome to my Hometown
07. Welcome to my Hometown

Omdat ik bij de groep wil blijven (vooral om eventuele nuttige tips van de ‘deskundigen’ op te vangen) maak ik alleen foto’s vanaf de brug, terwijl ik misschien liever wat verderop langs de gracht een standpunt had willen innemen.

Omdat we hier aardig wat tijd hebben, ga ik toch op zoek naar een wat mooiere compositie. Die vind ik in de vorm van een doorkijkje in de brugreling, met een (stuk) fiets op de voorgrond. Tot nu toe het mooiste plaatje van de avond, al zeg ik het zelf. Zou de workshop nu al zijn vruchten afwerpen?
Mijn aanpak wat betreft een belichtingsreeks maken is na vanavond wel gewijzigd. Ik ging meestal uit van een door de camera berekende belichting in de A-stand (diafragma voorkeuze), gevolgd door een 1-stops bracketing van 3 of 5 opnames. Nu doe ik alles in de M-stand (manueel), kies een diafragma (meestal tussen 5.6 en 7.1) en zoek een zodanige belichtingstijd dat je alleen de hooglichten nog net ziet. Dit wordt de eerste opname en vanuit hier bouw je een reeks op van toenemende belichtingstijden met steeds één stop verschil totdat je aan het maximum van 60s zit of eerder. Thuis voeg je dan een geschikt deel van deze reeks samen m.b.v. een softwarepakket dat dit aankan; een kwestie van proberen…

Welcome to my Hometown
08. Welcome to my Hometown

Aan de andere kant van de brug drijft op het water van de Herengracht een bosje tulpen, ‘Bunch of Tulips’ heet dit object dan ook. Omdat de tulpen niet stilstaan en ook weer steeds van kleur veranderen, een lastig object om HDR toe te passen. Ik probeer het toch en zelfs bij 6 belichtingen (van 1/3s tot 20s) valt de bewegingsonscherpte van de tulpen erg mee. Het resultaat is wel dat alle tulpen blauw worden.

Bunch of Tulips
09. Bunch of Tulips

De verschillend gekleurde tulpen zijn het best vast te leggen met een korte sluitertijd (bijv. 1/20s bij f/6.3 ). Gewoon één belichting dus en niks HDR. In de nabewerking de achtergrond – indien nodig –  bijwerken tot mooi zwart.

Na een half uurtje was het hier einde oefening en toog de groep naar de Hoftuin van de Hermitage. Hier werden we – na een korte briefing – losgelaten op een aantal objecten.

Een HDR-plaatje van de verlichte bomen met centraal onderin een batterij mede-cursisten.

Hoftuin Hermitage
12. Hoftuin Hermitage

Helaas spraken de meeste objecten me hier niet zo aan. Ik wist ook niet goed wat ik er mee aan moest en het was hier vooral druk. Alleen het opvallende ‘Greenhouse’ trok mijn aandacht. Ik koos hier voor een kikvorsperspectief om weer een paar belichtingsreeksjes te maken en dat viel nog niet mee. Mensen bleven vaak hinderlijk lang stilstaan (of zitten), waardoor je ze toch in beeld kreeg.

Greenhouse
13. Greenhouse – 5 belichtingen

Als je dat niet wil, zit er niets anders op dan lang wachten tussen de verschillende belichtingen of deze herhalen als er onverhoopt toch nog iemand in beeld komt. Na een half uurtje was het echter ook hier einde sessie.

Greenhouse
14. Greenhouse – 4 belichtingen

Op de terugweg naar FOAM voor de nabespreking, werd nog een laatste fotosessie ingelast vanaf de Blauwe Brug over de Amstel. Kijkend in de richting van de Magere Brug met daarachter object Nexus,  weer een bewegend en van kleur veranderend kunstwerk. Eén belichting was dus weer het devies (f/5.6-1/20s).

Nexus
15. Nexus

Hierna werd nog even gestoeid met één van de leuke grappen die in OM-D toestellen ingebakken zit: Live Composite. Hiermee maak je een in principe goed belichte opname, waarna je doorgaat met opnemen en waarbij alleen de nieuwe, lichtere voorwerpen worden toegevoegd aan de eerste opname. Ideaal voor bijv. bewegende lichtbronnen zoals vuurwerk en bliksemschichten. In dit geval de lichtjes van de rondvaartboten… Hier ga ik nog wel eens meer gebruik van maken, maar dat vraagt nog wel wat oefening.

Magere Brug - Live Composite
16. Magere Brug – Live Composite

In de nabespreking werd in hoog tempo de nabewerking in Photoshop/Lightroom uit de doeken gedaan (zelf gebruik ik andere software). De principes zijn me ongeveer wel duidelijk. Het was al met al een leuke en gezellige workshop, geleid door zeer enthousiaste Olympusgebruikers. Ik heb er denk ik wel iets van opgestoken.
Op zich ook wel een keer gezellig om met zo’n groep op stap te gaan, maar één keer is meer dan genoeg. Ik ga liever mijn eigen gangetje. Nu zo snel mogelijk op huis aan, met de tram naar het station en dan nog een stukje fietsen. Het wordt een latertje vandaag…

In deel 2 zal ik me vooral bezig houden met de Illuminade… maar ter afwisseling volgt eerst nog een natuurblog. Tot zover dank voor het lezen en kijken en wie weet tot een volgende keer.

Beeldengalerij: klik op een willekeurige cirkel om deze te starten en blader vervolgens met pijltjestoetsen of muisklikken door alle foto’s van dit blog. 

9 reacties op ‘Amsterdam Licht Festival 2016 – 1

  1. Hoi Dick,
    Het is een bijzondere manier van fotografie die hele fraaie en bijzondere beelden kan opleveren. Ik vind het interessant om de beelden te bekijken maar het trekt mij niet genoeg om het zelf te gaan doen.
    Groet, Kees

    Like

  2. Hoi Dick,
    ik vind dit echt geweldig om te zien maar zelf heb ik zoiets nog nimmer op de foto gezet. Ik moet zeggen dat dit jou echt onwijs goed afgaat en de kleuren zijn dan ook werkelijk schitterend. Heel fraai ook om de verlichte fietsen aan de kademuren (tweede foto) boven het water te zien. Maar ook de andere items zijn heel kleurig en ook nog hele fraai vereeuwigd. Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    Liked by 1 persoon

  3. Hai Dick,

    Grappig dat je mooiste foto niet zozeer komt omdat je zo goed technisch bezig bent, maar gewoon omdat je een fantastisch standpunt hebt ingenomen. Tuurlijk is het belangrijk dat een foto een bepaalde scherpte heeft of dat de belichting in orde is, maar een echt goede foto moet anders zijn dan anderen. Meestal gebeurt dat dus omdat je iets origineels doet. Iets waarvan andere mensen denken “Dat moet ik ook eens doen”. Foto 8 is zo’n plaat. Ik vind hem super. De rest van je reeks is zeer fraai, maar het zijn foto’s die ook door anderen gemaakt zouden kunnen zijn. Dan praat ik niet over de technische uitvoering, want die vind ik razend knap. Ik doe het je zeker niet na. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel met deze reactie.

    Groet,
    René

    Liked by 1 persoon

  4. Leuke serie, Dick, en zeker ook leuk om je beschrijving daarbij te lezen.
    De beelden die mij het meest aanspreken, zijn 08 – Welcome to my hometown – met wat meer afstand en de fiets ervoor; en je laatste van de Amstel in Live Compositie – de ronde lijnen geven hem iets extra.
    De beeldengalerij aan het eind van je blog vind ik een prima idee. Leuk om na het lezen je foto’s nog even rustig te kunnen bekijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.